Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség
Szám: 48.308-2-22/2008.
Ea.: Filakné Enyedi Andrea (összefogó)
Dr. Balthazár Éva
Tárgy: DÉMÁSZ Hálózati Elosztó Kft, Szeged-Újszeged 120 kV-os távvezeték hatásvizsgálatra utalás
H A T Á R O Z A T
A DÉMÁSZ Hálózati Elosztó Kft. (6720 Szeged, Klauzál tér 9.) megbízásából az ETV-Erőterv Zrt. (1094 Budapest, Angyal u. 1-3.) által benyújtott - Szeged- Újszeged 120 kV-os távvezeték 9-10. oszlopai között létesítendő kétrendszerű 120 kV-os távvezeték - tervdokumentációban leírt tevékenység előzetes vizsgálati eljárásában megállapítom, hogy a 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet 3. sz melléklet 75. pontja szerinti „villamos légvezeték 20 kV-tól ” tervezett tevékenység környezetvédelmi szempontból jelentős környezeti hatással jár.
A fentiek miatt a tevékenység környezetvédelmi engedélyezéséhez hatásvizsgálatot kell végezni és jelen határozat jogerőre emelkedését követő 2 éven belül a felügyelőségre benyújtani.
A benyújtandó hatásvizsgálati dokumentációnak a 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet 6. sz. mellékletében foglalt általános tartalmi követelményeket kell tartalmaznia, emellett víz- és talajvédelmi, hulladékgazdálkodási, zajvédelmi, valamint levegővédelmi szempontból az általános tartalmi követelményeken túl a következők különös részletességgel történő kidolgozása szükséges:
1. Mivel a beruházás hatásterülete jelen dokumentáció tárgyát képező vezeték (229,6 m) önálló hatásterületén - a kapcsolódó távvezeték és az épülő transzformátor állomás miatt - túlmutat, a hatásvizsgálati dokumentációban meg kell adni, hogy a távvezeték jelenleg mekkora feszültséggel működik, valamint a hálózati feszültségszintjének 120 kV-ra történő emelésével a tartóoszlopokon a jelenlegi vezeték marad vagy új vezetéket kell elhelyezni.
2. Részletesen be kell mutatni a beruházással érintett vezeték és - mint kapcsolódó létesítmény - a jelenleg 20 kV-on, de a beruházás megvalósulását követően 120 kV-on üzemelő nagyfeszültségű távvezeték által létrehozott térerősségnek a környezetre, az ott élő emberekre gyakorolt hatását, az esetleges egészségkárosító hatás kockázatának csökkentésére tervezett intézkedéseket.
3. Meg kell vizsgálni a beruházással érintett vezeték, illetve a távvezeték földfelszín alatti elhelyezésének megoldási lehetőségét.
4. A dokumentációban meg kell vizsgálni a jogszabály 6. sz. melléklet 4af) és ag) pontjában foglaltakat, tekintettel a kapcsolódó távvezeték Tiszához való közelségére, amely a vonuló madarak útvonalának vezetésében kiemelkedő szerepet játszik.
5. Meg kell határozni, hogy a tervezett transzformátor nélkül a rendszer 120 kV-on üzemeltethető-e.
Szakhatóságok állásfoglalásai:
1. ÁNTSZ Dél-alföldi Regionális Intézetének 1510-6/2008. sz. állásfoglalása:
“Alsó - Tisza- vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség megkeresésére, a DÉMÁSZ Hálózati Elosztó Kft. (6720 Szeged, Klauzál tér 9.) megbízásából, a Szeged-Újszeged 120 kV-os távvezeték 9-10. oszlopai között létesítendő kétrendszerű 120 kV-os távvezeték létesítés kiegészített kérelme ügyében indult előzetes vizsgálati eljárásban, szakhatósági kifogást nem emelek.”
2. Kulturális Örökségvédelmi Hivatal Szegedi Iroda 490/1256/2008. sz. állásfoglalása:
” A DÉMÁSZ Hálózati Elosztó Kft. megbízásából a Szeged-Újszeged 120 kV-os vezeték 9-10. oszlopai között létesítendő kétrendszerű 120 kV-os távvezeték előzetes vizsgálatára vonatkozó mellékelt dokumentációt (Új nyomvonal rajz) megvizsgálva az alábbiakat nyilatkozom:
Az esetlegesen elkészítendő környezeti hatástanulmány tartalmára vonatkozóan örökségvédelmi szempontból kikötéseket nem teszek.
Állásfoglalásom a környezeti hatásvizsgálat és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm. Rendelet 4.§ (1) bekezdésén alapul.”
3. Szegedi Körzeti Földhivatal 10795-2/2008. sz. állásfoglalása:
A Szegedi Körzeti Földhivatal az Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Hatósági Osztály által benyújtott „Szeged-Újszeged, 120 kV-os távvezeték 9-10. Oszlopai között létesítendő kétrendszerű 120 kV-os távvezeték “ előzetes vizsgálati eljárásával kapcsolatos ügyében
termőföldvédelmi szakhatósági hozzájárulását megadja.
A szakhatósági állásfoglalás ellen külön fellebbezésnek helye nincs, jogorvoslati jog az ügyben érdemi döntésre jogosult hatóság határozata ellen nyújtható be.
4. Szeged MJV Önkormányzat Jegyzőjének (Építési Iroda) 35197-4/2008. sz. állásfoglalása:
„Hivatkozott számú megkeresésére építésügyi szakhatósági hozzájárulást adok, a kiegészített, Szeged-Újszeged, meglévő 120 kV-os távvezeték 9-10. oszlopai között létesítendő kétrendszerű 120 kV-os távvezeték előzetes vizsgálati dokumentációja tárgyú, az ETV-ERŐTERV Zrt. P237550/0204/A munkaszámú műszaki tervdokumentációja szerinti nyomvonalas jellegű beruházáshoz a helyszínrajzon feltüntetett nyomvonalra, az alábbi kikötésekkel:
1. A feleslegessé vált közműveket és létesítményeit a közmű üzemeltetője köteles eltávolítani.
2. A kivitelezés befejeztét követően a közterületet az eredeti állapotának megfelelően helyre kell állítani.
3. Az építési munka végzése során keletkező építési törmelékeket, hulladékokat el kell szállítani. Szeged város közigazgatási területén a kijelölt törmeléklerakó hely a Sándorfalvi úti Központi Hulladéklerakó Telep.
A beruházó köteles:
1. A város területén folyó közmű és mélyépítési munkák megkezdésének és befejezésének várható időpontját a munkák megkezdése előtt 15 nappal a Központi Közmű és Közterületi Nyilvántartónak (továbbiakban KKNY) bejelenteni.
2. Minden új létesítényről elkészíttetni a nyilvántartáshoz szükséges geodéziai, illetve szakági műszaki adatokat tartalmazó bemérési jegyzőkönyvet.
3. Szeged Megyei Jogú Város Központi Közmű és Közterületi nyilvántartását a Geodéziai és Térképészeti Rt. Szegedi Osztálya vezeti.
Tájékoztatásul közlöm, hogy a lakossági bejelentésben foglaltak figyelembe vételére jelen szakhatósági hozzájárulása megadása során az építésügyi hatósági eljárásokról, valamint a telekalakításról és az építészeti-műszaki dokumentációk tartalmáról szóló 37/2007. (XII. 13.) ÖTM rendelet 5. § (5) bekezdése szerint azt vizsgálja, hogy a tervezett beruházás az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény, az Országos Településrendzési és Építési Követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) kormányrendelet, valamint az 59/2003. (XII. 5.) Kgy. rendelettel jóváhagyott Szeged Megyei Jogú Város Építési Szabályzatának megfelel-e.
Ezen szakhatósági hozzájárulás nem mentesít a létesítéséhez szükséges egyéb hozzájárulások és engedélyek beszerzésének kötelezettsége alól.”
A határozat ellen a kézhezvételtől számított 15 napon belül az Orzságos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőséghez címzett, de az Alsó-Tisza-vidéki Környezet-védelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőséghez két példányban benyújtandó fellebbezésnek van helye.
A jogorvoslati eljárás díja a befizetett szolgáltatási díjtétel 50%-a, azaz 125. 000 Ft, amelyet a Magyar Államkincstárnál vezetett 10028007-01711875-00000000 előirányzat-felhasználási számú számlára kell átutalni és a díj megfizetését igazoló bizonylatot vagy annak másolatát felügyelőségünk részére megküldeni. A befizetési bizonylat közlemény rovatába kérem feltüntetni jelen határozat számát.
A határozat fellebezés hiányában a kézhezvételtől számított 16. napon külön értesítés nélkül jogerőre emelkedik.
I N D O K O L Á S
A DÉMÁSZ hálózati Elosztó Kft. (6720 szeged, Klauzál tér 9.) megbízásából az ETV-ERŐTERV Zrt. (1094 Budapest, Angyal u. 1-3.) a Szeged-Újszeged, 120 kV-os távvezeték 9-10. oszlopai között létesítendő kétrendszerű 120 kV-os távvezeték megépítésére vonatkozóan a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet szerinti előzetes vizsgálati kérelmet nyújtott be a felügyelőségre 2008. január 23-án.
Az eljárás igazgatási szolgáltatási díját, 250. 000,- Ft-ot a felügyelőség számlájára befizette.
A tevékenység a 314/2005. (XII. 25.) Kor. rendelet 3.sz. melléklete 75. pontja szerint (villamos légvezeték 20 kV-tól) a felügyelőség döntésétől függően környezeti hatásvizsgélat köteles.
A tervezett a tevékenység célja: a tervezett Újszeged 120/20 kV-os transzformátor állomás ellátása, Szeged város megnövekedett energiaigényének fedezése.
Az érintett terület Szeged Megyei Jogú Város belterülete, amely Natura 2000 hálózatnak, védett természeti területnek nem része. A kapcsolódó távvezeték azonban keresztezi a Tisza folyót, amely az országos ökológiai hálózat része, a hullámtere természeti terület, ugyanakkor jelentős része lakóövezeten halad keresztül.
A tervezett Újszeged 120/20 kV-os transzformátor állomás (Szőregi út) primer oldali 120 kV-os energia betáplálása a Szeged Öthalmi út- Szeged Észak meglévő kétrendszerű 120 kV-os távvezeték 9-es számú oszlopáról leágazó, részben kiépített kétrendszerű 120 kV-os távvezetékkel történik.
A rendelet 3. számú mellékletében szereplő tevékenység a jogszabály 5. § (2) bekezdés szerint: a felügyelőség ..,,da) jelentős környezeti hatás feltételezése esetén megállapítja a 6. számú melléklet figyelembevételével a környezeti hatástanulmány…tartalmi követelményeit.”
A 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet 5. számú melléklete tartalmazza a környezeti hatásvizsgálat szükségességének szempontjait.
Az 5. számú melléklet 2. cd) pontjának előírása szerint: ” A telepítési hely és a feltételezhető hatásterületek érzékenysége, különösen ...cd) sűrűn lakott területek”, valamint a melléklet 3. h) pontja, amely „a végső hatásviselőket (ember, természeti rendszereket) érő káros vagy zavaró hatások mértéke” alapján a hatásterületen élő emberek (közel 5-10 ezer lakos) is hatásviselőként veendők figyelembe. A hatásterületen élők beruházással szemben megmutatkozó érzékenysége vitathatatlan, melyről felügyelőségünkhöz is eljuttattak beadványt.
Fentieket indokolja a rendelkező részben tett 2. és 4. pont vizsgálata, amely alapján a vezeték föld alatti elhelyezésével a területen élő emberek érzékenységi szintje jelentősen csökkenthető.
A földfelszín alatti vezeték elhelyezése az 5. számú melléklet 2. pont ” A telepítési hely és a feltételezhető hatásterületek érzékenysége, különösen …a) a táj érzékenysége, tekintettel a … tájképre” alapján szintén vizsgálandó, hiszen a nagyfeszültségű légvezeték nagy távolságból is a tájképet meghatározza, arra kedvezőtlen hatással bír.
A lakóövezet érintettsége miatt 2008. február 29-én dr. Farkas Judit az ügyben érintett ingatlantulajdonosok képviseletében beadványt nyújtott be több hatósághoz, köztük a felügyelőséghez is. A beadvány szerint a lakóközösség nem ért egyet a távvezeték tervezett nyomvonalával, mert nem látják bizonyítottnak, hogy a beruházásnak nincs egészségkárosító hatása. A felügyelőség erről értesítette az ügyfelet és érintett szakhatóságokat.
Tekintettel a lakossági tiltakozasra, a beruházó kétszer is megváltoztatta az érintett vezeték nyomvonalát. A szakhatóságok az ismételt megkeresés alapján továbbra is hozzájárultak a terdokumentáció elfogadásához.
A 2008. július 22-én tartott előzetes tárgyaláson az önkormányzat jelen lévő képviselője szerint a lakossági jelzések alapján azonban az önkormányzat is támogatja a hatásvizsgálat végzését, annál is inkább, mivel tudomásunk szerint egy transzformátort be kell építeni, mert a rendszer jelenleg nem alkalmas 120 kV vitelére.
Az előzetes vizsgálati dokumentáció, valamint a benyújtott észrevételek alapján megállapítottam, hogy a tevékenységnek a környezetre gyakorolt hatása jelentős lehet, ezért a tevékenység környezetvédelmi engedélyezéséhez hatásvizsgálatot kell végezni és azt 2 éven belül be kell nyújtani.
A szakhatóságok állásfoglalásainak indoklása:
1. ÁNTSZ Dél-alföldi Regionális Intézetének állásfoglalása:
” Az Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség a tárgyi ügyben szakhatósági állásfoglalást kért Regionális Intézetünktől. A benyújtásra került kiegészített dokumentáció áttanulmányozása során megállapítottuk, hogy az környezetegészségügyi szempontból kellően kidolgozott, lehetővé teszi a tervezett létesítmény kialakítása és üzemelése során felmerülő hatások megítélését. Az előzetes vizsgálati tervdokumentáció alapján megállapítottam, hogy a tervezett villamosítás nem okoz a környezetvédelmi engedély kiadásához való hozzájárulást kizáró környezet- és településegészségügyi hatásokat, ezért a dokumentációt elfogadom.
Szakhatósági állásfoglalásomat a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) 44. § (1) bekezdésére figyelemmel, a környezeti hatásvizsgálati és az egyes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet 4. § (1) bekezdése, valamint 12. számú melléklet 1. pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról és a gyógyszerészeti államigazgatási szerv kijelöléséről szóló 362/2006. (XII. 28.) Kormányrendelet 21. § (2) bekezdés a) pontjában biztosított hatósági jogkörben, a 2. számú mellékletben megállapított illetékességgel adtam ki, alkalmazva a KET vonatkozó előírásait.”
2. Szegedi Körzeti Földhivatal állásfoglalása:
” A fenti iktatószámon a Szegedi Körzeti Földhivatalhoz benyújtásra került az Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi, és Vízügyi felügyelőség Hatósági Osztály által mellékelt
“Szeged-Újszeged, 120 kV-os távvezeték 9-10. Oszlopai között létesítendő kétrendszerű 120 kV-os Távvezeték” előzetes vizsgálati eljárásával kapcsolatos ügyirat.
Felhívjuk a kérelmező figyelmét, hogy amennyiben termőföld más célú hasznosítására kerülne sor, úgy a termőföld igénybevétele előtt a termőföld védelméről szóló 2007. évi CXXIX. törvény vonatkozó rendelkezései alapján az illetékes körzeti földhivataltól köteles kérni a termőföld más célú hasznosításának engedélyezését, egyszeri földvédelmi járulék megfizetése mellett! A szakhatósági állásfoglalás a környezet védelméről szóló 314/2005. (XII.25.) Korm. rendelet valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályyairól szóló 2004. évi CXL. törvény rendelkezéseiben foglaltak alapján lerült kiadásra.
A jelen állásfoglalás csak az Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi felügyelőség Hatósági Osztály által mellékelt “Szeged-Újszeged, 120 kV-os távvezeték 9-10. Oszlopai között létesítendő kétrendszerű 120 kV-os távvezeték” előzetes vizsgálati eljárásával kapcolatos ügyiratra vonatkozik, nem használható fel és nem is helyettesíti az egyéb kapcsolódó engedélyezési eljárásokat.”
A jogszabály 4. § (2) bekezdés szerinti tárgyalásra 2008. Július 22-én került sor, melyen a felügyelőség tájékoztatta a tervezőt a döntéséről.
A határozatot a jogszabály 5. § (2) bekezdése da) pontja alapján hoztam meg.
A felügyelőség htáskörét és illetékességét a 437/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet állapítja meg.
A fellebbezési jogot a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 98. § (1) bekezdése és a 99. § (1) bekezdése alapján biztosítottam.
A jogorvoslati eljárás díját a 33/2005. (XII. 27.) KvVM rendelet 2. § (4) bekezdése alapján állapítottam meg.
Kapja:
1. DÉMÁSZ Hálózati Elosztó Kft., Szeged, Klauzár tér 9.
1. ETV-Erőterv Zrt, Budapest, Angyal u 1-3. 1094
3. ÁNTSZ Dél- alföldi Regionális Intézete, Békéscsaba, Pf. 77. 5601
4. Szeged MJV Önkormányzati Jegyzője, szeged, széchenyi tér 11.
5. Körzeti Földhivatal, Szeged, Kálvária sgt.41-43.
6. Kulturális Örökségvédelmi Hivatal Szegedi iroda Szeged, Pf.:902
7. Dr Farkas Judit, Szeged, Bal fasor 59. 6726
8. ATI_KTVF, Hat. Nyt.
9. ATI-KTVF, Irattár
Szeged, 2006. Július 30.
Kardos Sándor
Igazgató megbízásából
Csókásiné dr. Király Anikó s. k.
Hatósági igazgatóhelyettes
február 25, 2009